Friday, January 11, 2013

Timbalan Perana Menteri Thai Berpuashati Lawat Malaysia

Timbalan Perdana Menteri Thailand Chalerm Yubamrung menyatakan beliau berpuashati hasil lawatannya ke Malaysia baru-baru ini.

Pertemuannya dengan anggota kabinet dan pegawai tertinggi berhubung dengan masalah konflik  di Ujung Selatan Thailand yang semakin meruncing..

Beliau berkata pertemuan yang seterusnya dengan mantan perdana menteri Dr. Mahathir Mohamad bagi membincangkan zon ekonomi Malaysia-Thai


Seterusnya beliau akan melawat Indonesia bagi mendapatkan bantuan untuk mengatasi masalah konflik di Ujung Selatan terutama di Narathiwat,Jala,Patani dan beberapa daerah di Songkhla.

Chalerm berkata beliau menemui Perdana Menteri Malaysia Najib Abdul Razak,anggota kabinet dan pegawai keselamatan tertinggi dalam rangka lawatannya selama tiga hari.Beliau meminta kerjasama Kuala Lumpur bagi mengatasi masalah ketegangan di Ujung Selatan.

Beliau juga sempat menemui lebih daripada  6 500 peniaga restoran Thai di 13 buah negeri Malysia yang telah menubuhkan persatuan mereka sendiri.

Dalam pertemuan itu beliau mendengar masalah yang mereka kemukakan.

Setakat ini terdapat lebih kurang 150 000 pekerja Melayu Islam yang bekerja di restoran tomyam tanpa permit yang sah.Kuala Lumpur berjani memberi perhatian dalam soal ini.


Oleh TS Musafir

No comments: