Friday, January 18, 2013

Penindasan Terus Dilakukan oleh Tentera Siam

Rakyat Patani Darussalam tidak putus diseksa dan dera dengan pelbagai cara. Mereka diseksa dan didera supaya membuat pengakuan.

Di wilayah Patani,Yala dan Narathiwat dua undang-undang digunakan.Undang-undang tentera dan darurat.Melalui undang-undang zalim ini  seseorang disyaki  boleh ditahan selama 7 hari dibawah undang-undang tentera dan 30 hari dibawah undang-undang darurat.

Pelbagai seksaan dilakukan oleh pihak tentera untuk memaksa orang yang disyaksi mengaku kesalahan. Kebanyakan orang yang disyaksi memang tidak bersalah.

Di atas ialah gambar bagaimana orang yang dituduh didera dan diseksa. Kerusi diletakkan di atas belakang orang yang disyaki. Tentera yang menyoal siasat akan duduk di atas dan menekan kerusi sekuat-kuatnya sehingga mangsa menjerit kesakitan.

Selepas itu orang yang disyaki dikenakan kejutan eletrik dihujung kaki. Menurut mangsa, rambut beliau berdiri tegak apabila dikenakan kejutan eletrik.

Kes penderaan oleh pihak menjadi reda sebenar apabila perkara ini dihebuhkan oleh media..Keadaan yang sama terus berlaku apabila perkara ini tidak diperhatian. Rakyat Melayu  Patani terus diseksa,diujut atas nama mencari proses keadilan


Oleh TS Musafir

No comments: