Monday, January 7, 2013

Tentera Thailand Menggunakan Undang-Undang Darurat Menekan Kebebasan Berugama

Pada tanggal 21 November yang lalu pasukan tentera dan polis Thai telah mengepung dan menahan 9 orang ustaz  di madrasah Al-Jamiah Al-Islamiah Kampung Kuala Berwas,Penarik Patani.

Mereka telah ditahan dibawah undang-undang darurat.Dibawah undang-undang darurat mereka boleh ditahan tanpa bicara dan bukti yang kukuh.

Pihak tentera mendakwa 5orang pemisah Patani bersembunyi di madrasah ini. Antara yang dicari ialah
1.Ustaz Mat Ruding Tahir
2.Ustaz Hamat Solahudin Hj Daud
3.Ustaz Bari Pal Slamok
4.Ustaz Ismael Wan Kacik
5.Ustaz Mat Derih Pea-ing


Seramai 300 tentera dan polis telah diarahkan mengeledah di pondok dan di sekitar kawasan pondok itu.Mereka mencari suspek selama 3 jam. Suspek gagal ditemui.. Pihak berkuasa hanya menemui bahan uria dan potasium. Pihak tentera mendakwa bahawa bahan-bahan ini digunakan untuk bom tetapi pihak Mudir madrasah itu menafikannya. Bahan-bahan itu digunakan sebagai baja tanaman.

Oleh kerana tidak berpuashati dengan jawapan itu pihak kerajaan telah menahan 9 orang ustaz yang sedang mengajar untuk disoal siasat. Pihak tentera lalu membawa mereka ke kem tentera untuk siasatan yang lebih lanjut.Sebelum itu pihak tentera menggunakan pembesar suara menghalang orang kampung dan pelajar keluar.

Pihak tentera dan polis mendakwa madrasah ini tempat persembunyian dan kediaman 'para pengganas'dan 'teroris'(pejuang Islam Patani.






Madrasah inilah(gambar di kanan) yang dikatakan tempat persembunyian para pejuang Patani.Pihak tentera dan polis gagal menemui sebarang bukti atas dakwaan mereka.


No comments: