Wednesday, September 5, 2012

Suaminya DiTembak Mati

Sedang dikasih,sedang disayang,tiba-tiba dia pergi dahulu menemui Tuhannya.Dia ditemui mati berlumuran darah di kebun getah. Dia mati ditembak oleh orang yang bersenjata.

Allahyarham Ustaz Yaakub 36,seorang guru agama dan penoreh telah dituduh oleh pihak berkuasa sebagai 'pengganas'.Beliau tinggal di Kampung Pulau Gasing,Patani di ujung Selatan Thai.Kini isterinya Puaan Hasnah 35, dan tiga orang anak lelaki meneruskan hidup tanpa orang yang disayanginya.


Di tanah ini atas nama demokrasi,atas nama keadilan adalah 'sah' membunuh orang seperti ini.Di wilayah ini juga orang yang berpegang kuat kepada agama dianggap 'pelampau' dan entah apa lagi.Orang yang bersenjata tidak suka kepada orang seperti ini.

Orang yang bersenjata tidak punya kepala,tidak punya hati tetapi ada mata dan telinga.Orang seperti ini hanya menjawab dengan senjata M16.

Pelawat dari Malaysia(Aman Patani) bergambar dengn Puan Hasnah di Kampung Pulau Gasing.Turut  sama hadir dalam program ziarah itu ialah NGO Bungaraya dari Ujung Selatan Thai.







Oleh Wartawan Aman Patani.

No comments: