Thursday, February 18, 2010

Pengkebumian Bardatee Laboor dan Che' Max Ha'yae

Ramai orang lelaki keluar dari kampung terlalu takut dengan
ugutan tentera hingga nak uruskan pengkebumian mayat pun
terpaksa dilakukan oleh orang perempuan



Urusan pengkembumian


sudah tidak ramai lagi orang lelaki berani tinggal di kampung
mayat juga terpaksa dikendalikan oleh orang perempuan





sukarelawan muslimat HAP

sebelah kiri anak Bardatee berusia 3 tahun dan sebelah kanan
berusia 14 bulan .. anak yatim ini kehilangan ayah dan ibu
serta nenek



anak Bardatee dipangkuan nenek kepada Bardatee


NARATHIWAT – Kesedihan menyelubungi keluarga si mati ketika mayat 2 beranak dibawa ke kuburan. Che’ Max Ha’yae (50 tahun) dan perempuannya Bardatee Laboor (25 tahun). Sebelum ini suami Bardatee Laboor bernama Zulkifli telah mati ditembak pada 25 Ramadhan 1430. Anak kecil yang menagis berada dipangkuan nenek Bardatee, ibu kepada Che’ Max, berusia 3 tahun dan seorang lagi anak Bardatee berusia 14 bulan tidak kelihatan.


Keluarga miskin ini bergantung sepenuhnya rezeki mereka dengan menoreh (motong) getah, maka pihak yang tidak bertanggungjawab pula memperlakukan kepada mereka lebih dari binatang. Apa yang mereka mahu selama ini dengan melayan secara ganas terhadap bangsa patani yang hidup di atas bumi mereka sendiri secara sah. Takdir telah berlaku dengan kekalahan negara Patani Darussalam dengan tentera siam dan akhirnya patani dijajah.


Oleh itu, saya menyeru kepada semua umat Islam di negara malaysia, hulurkanlah bantuan kepada ribuan janda-janda, anak-anak yatim dan fakir miskin yang sentiasa diganggu serta diugut supaya tidak turun menoreh getah.

Kita banyak menghantar bantuan ke Palastin tetapi kita lupa manusia sebangsa dan seagama dengan kita berada di sebelah kita serta bersempadan dengan kita. Alhamdulillah, kegigihan kumpulan sukarelawan Promoting Human Rights And Access To Justice Network (HAP) dan Deep South Woman Network for Peace (Deep Peace), sentiasa turun menguruskan bantuan kepada mangsa-mangsa pembunuhan.

No comments: