Thursday, February 18, 2010

pembunuhan di NARATHIWAT (15 Feb 2010)

sukrelawan HAP sedang membantu pengurusan jenazah

Presiden HAP, Chu Ya sedang membantu keluarga arwah

gigih sukarelawan HAP menguruskan jenazah

Muslimat HAP menziarahi keluarga arwah

ibu yang terbunuh

anak yang terbunuh

NARATHIWAT - Pada 15 Februari 2010, jam lebih kurang 7.00 pagi waktu thailand, di Kampung Kucing Lepas, M.4, T.Chalem, D.Ra’nge, Wilayah Narathiwat, telah berlaku serangan orang yang tidak dikenali anatara 5-6 orang, menggunakan senjata M16, menebak mati 2 orang kampung (ibu dan anak perempuan) sedang menoreh getah. Ibu tersebut bernama Che’ Max Ha’yae (50 tahun) dan anak perempuannya bernama Bardatee Laboor (25 tahun). Selepas itu jam lebih kurang 6.00 petang waktu thailand, di Kampung yang sama seorang lelaki bernama Abdullatih Banyok Kasih (35 tahun) sedang menggambil getah beku lalu ditembak mati oleh orang yang tidak dikenali. Sebelum ini suami perempuan yang bernama Bardatee Laboor telah dibunuh.


Tenaga kerja Promoting Human Rights And Access To Justice Network (HAP) dan Deep South Woman Network for Peace (Deep Peace), telah mengunjungi jenzah para suhadaa’ tersebut serta melaksanakan pengkebumian sebagai orang mati syahid. Terlalu banyak orang-orang kampung yang tidak berdosa telah dibunuh dan diuggut oleh pehak tentera supaya tidak keluar bekerja di ladang getah. Mereka terpaksa keluar bekerja untuk mendapatkan rezeki untuk hidup.

1 comment:

'aisyah hidayah said...

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
assalamualaikum akh
asif jika kehadiran tidak disenangi
ana juga ada keluarga di daerah narathiwat tetapi ana tidak ingat nama kampungnya..
sekarang telah 3 tahun mereka menjadi pelarian di bumi kelantan
pihak tentera mengugut jika tidak diserahkan abang saudara dan pakcik ana..mereka akan merampas segala harta milik mereka..
syukur mereka diterima di bumi kelantan walau tidak memiliki dokumen pendudukan sah..
yang ana risaukan adalah abang saudara ana yang di bangkok kini keluar masuk lokap..
dah hampir 3 tahun
ana doakan untuk saudara di sana agar dilindungi sentiasa