Saturday, February 6, 2010

Membuka Sudut Pandangan…. Negeri Patani di bawah Perlembagaan Thai Mimpi atau Kenyataan?

Sepanjang tempoh lima tahun yang lepas, kawasan wilayah selatan menghadapi masalah perselisihan antara kerajaan dengan rakyat dan antara rakyat dengan rakyat. Keadaan itu telah melahirkan perasaan kecurigaan antara satu sama lain. Ekoran ini berlaku kehilangan nyawa dan harta benda. Kerajaan telah membelajan bajet dalam jumlah yang banyak dalam menyelesaikan masalah , tetapi belum nampak jalan untuk mendapat keamanan yang sejati.

Pada 10 Disember 2009 , 23 Rangkaian organisasi masyarakat telah mengadakan forum diskusi dalam tajuk “Negeri Patani di bawah Perlembagaan Thai, Mimpi atau Kenyataan” di Universiti Prince of Songkla kampus Pattani. Dengan keyakinan bahawa dapat menyelesaikan masalah yang berlaku, jika dapat sokongan dari semua pihak kerana semua pihak adalah sebahagian dan terlibat dengan masalah.

Ahli akademik dan peserta masing-masing membentang cara menyelesaikan masalah dan bentuk pemerintahan dalam tanggapan yang ingin melihat dalam kawasan tiga wilayah selatan Thailand pada masa akan datang. Dalam hal ini berlaku persoalan bahawa adakah rakyat tempatan “pemilik nasib” bagaimanakah pandangan mereka terhadap hal ini atau yang lalu kita hanya bersuara mewakili rakyat (mijoriti) tanpa persetujuan atau kerelaan mereka.


Prof Madya Dr. Chanthana Bamphasirichod, Fakulti Sains Politik Chulalongkorn Universiti. Beliau berpendapat bahawa pengurusan kawasan autonomi bagi Negeri Patani bahawa “jika ada perbincangan sebelum ini, mungkin kita boleh mempertahankan nyawa rakyat sebelum berlakunya pertumpahan darah. Perihal yang masyarakat tidak dapat mengawal dan control keganasan menunjukan bahawa cara penyelesaian masalah sebelum ini tidak berhasil kerana tidak dapat kerjasama daripada rakyat tempatan”

Dr. Suriya Saniwa, Fakulti Liberal Arst dan Sains Masyarakat, Universiti Islam Yala berkata bahawa kesetabilan Kerajaan Thai menyebabkan rakyat Thai (agama buza) dan orang Melayu dalam kawasan menjadi mangsa keganasan tanpa disedari. Pada saat ini, masyarakat luar menuntut supaya menyelesaikan masalah dengan cara kedamaian. Namun Kerajaan Thai memberi ketegasan dengan jelas bahawa tidak akan membincang hal ini dengan mana-mana pihak pemisah. Dengan alasan bahawa pihak kerajaan sendiri timbul perasaan bimbang, mungkin cara berikut boleh menjadi ruang dalam membina kebenaran dalam masyarakat dan mengangkat taraf gerakan pembebasan yang menjadi musuh dengan kerajaan. Dan mumkin akan menyentuh hal keteguhan negara pada masa hadapan.

Dr.Suriya menambah pandangan bahawa punca yang menjadi sebab keganasan masih berterusan kerana tidak menghormati atas tanah air, agama, budaya dan sejarah kumpulan etnik tempatan, tidak memaju untuk melahirkan perhubungan yang baik antara satu kumpulan dengan kumpulan etnik lain, tidak ada pembinaan sama rata dalam ekonomi, tidak ada keadilan dalam membicarakan hukuman.

Dr. Khothom Ariya, Pengarah Pusat Pendidikan dan Pembangunan Keamanan, Universiti Mahidol berkata “ Negara Malaysia tidak menyokongan kemerdekaan Patani kami nafikan kumpulan kebebasan Patani, tetapi kami menyokong cara autonomi dan juga menggalakkan desentralisasi kepada tempatan. Sebelum ini “Autonomi” adalah perkataan yang dilarang kerana dasar fikiran masyarakat dalam konsep “satu negara satu bangsa”.negara tidak dapat dipisahkan di antara satu sama lain” . Oleh itu kita mesti memberi dorongan kuasa kepada komuniti untuk mengurus dan membangun dengan sendiri.

Pada pandangan Dr. Kamarulzaman Iskandar, ahli akademik dari Universiti Sains Malaysia berpendapat bahawa “ saya ada pengalaman dalam proses pegurusan konflik di beberapa tempat dalam dunia ini. Ada beberapa tempat dapat menyelesaikan masalah itu tetapi ada juga beberapa tempat yang gagal kerana tidak ada keikhlasan dalam menyelesaikan masalah itu.

Mindanau adalah satu kawasan yang pernah mengguna cara pemerintahan autonomi. Tetapi ia bukan jawaban bagi menyelesaikan pertikaian. Oleh kerana beberapa pihak melakan untuk melaksanakan kemahuan pemerintah natijahnya adalah kosong. Kerana pengurusan dikawal oleh pihak pusat. Dengan itu kita perlu menukarkan nasib masyarakat dengan menganggap hal itu adalah tanggungjawab semua pihak. Jangan beralasan dengan autonomi untuk muslihat bagi satu pihak atau satu kumpulan sahaja” . Ujar Dr. Kamalrulzaman.



Sebahagian dari suara Thai Buza, berkenaan isu desentralisasi (pemberian kuasa yang lebih kepada daerah-daerah yang jauh dari kerajaan pusat) ke wilayah selatan Thai


Gen. Ekhachai Siwilaat, Pengarah Jabatan Kedamaian dan Tata pemerintahan, King Prapoklaw Institusi (KPI) berkata “penduduk tempatan harus berdikari jangan berharap dengan untuk bergantung kepada “kerajaan” kita harus berkerjasama dengan badan-badan rakyat , perubahan mesti datang dari diri kita sendiri bukan daripada orang dari luar”.

Ajan Prasit Metsuwan, Penasihat Gabungan Guru wilayah Selatan, beliau berkata bahawa “gerakan BRN adalah punca utama dalam melakukan keadaan tidak aman di sini. Tiga wilayah akan aman harus berunding dengan kumpulan gerakan. Penyelesaian masalah yang lepas proses penyelesaian masalah dengan tidak betul, gatal pada punggung tetapi garu di kepala. Kerajaan dan pihak keamanan menangkap orang yang tidak bersalah, menyebabkan kes keamanan semakin bertambah dalam penjara. Natijahnya banyak pemecatan kes oleh kerana tidak mempunyai saksi atas dakwaan kesalahan yang dituduh... Hak kebebasan yang terkurung bagi orang yang tidak bersalah…. Siapakah yang bertanggungjawab?.

Kumpulan gerakan pemisah tidak mahu autonomi tetapi mahu kemerdekaan, kedamaian tidak akan berlaku, jika kerajaan Thai atau satu pihak hanya berbicara tentang apa yang mereka mahu menuntut hanya muslihat diri atau kumpulan hal kamu (aku) tidak tahu manahu”

Sebahagian dari suara peserta

Suara dari seseorang keturunan Cina berkata “beberapa tahun yang lalu kematian rakyat berjumlah 3-5 ribu orang. Pihak bertanggungjawab atas nasib rakyat hanya turun-naik pesawat ke kawasan selatan yang bergolak hanya mengguna masa 3-4 jam sahaja dan pulang ke Bangkok. Kemudian mendakwakan bahawa cara penyelesaian masalah mengikut model ditentukan oleh dia sahaja yang betul dan tepat. Sedangkan rakyat tempatan yang tinggal dan menjadi sebahagian dari masalah tidak dapat mencerminkan keperluan dan masalah sendiri”.

Bagi Abdullah Dolah, bekas mahasiswa Universiti Prince of Songkla, Pattani membuat perhatian bahawa “autonomi bukan cara menyelesaikan masalah pergolakan bahkan adakah ia akan menjadi satu ruang dalam menambahkan kuasa kepada menluaskan pergolakan kepada tempatan?

Jika kawasan autonomi adalah jawapan bagi menyelesaikan masalah yang berlaku. Soalan yang akan timbul ialah kenapa kumpulan bersenjata mendakwa atas hak mereka. Sedangkan sudah ada pemberian kuasa kepada tempatan . Semua itu dapat membayangkan bahawa polisi kerajaan dan cara pelaksanaan tugas oleh pegawai dan badan kerajaan yang berkaitan tidak dapat menampung masalah dan keperluan bagi orang yang ditindas dengan sejati.

Kini kawasan autonomi mungkin bukan jawapan bagi kemahuan rakyat. Oleh sebab sebelum ini mereka pernah mendakwa dalam menentu nasib sendiri, terutama atas permintaan 7 perkara oleh Haji Sulung. Namun permintaan ini tidak diberi perhatian oleh pihak kerajaan dan masyarakat.

Proses pembinaan keamanan pada hari ini dan masa hadapan….mumkin bermakna satu langkahan paradigma tentang autonomi. Jika rakyat sendiri mahu perkara lain…… adakah kerajaan dan masyarakat membuktikan keikhlasan untuk menyelesaikan masalah dan konflik yang berlaku… atau semua hanya seperti madu yang dibasahi racun seperti mana telah berlaku sebelum ini sahaja.

sumber :suara patani

1 comment:

KHUWAIDIM AL-ILM said...

patani tetap merdeka dari cengkaman penjajah kafir siam la'natullah..allah akbar! dari http://thurath.blogspot.com