Friday, May 14, 2010

Kesedihan penghulu kampung bortong, tanto jala

Rakaman temubual bersama encik Fauzee ya’tok, 39 tahun, penghulu kampung bortong daerah thanto wilayah jala. Menurut encik Fauzee, peristiwa ini berlaku pada 10 haribulan februari 2010, kira-kira jam 8pagi.


Pada pagi tersebut, saya memandu kereta bersama dua orang pembantu dan seorang kawan saya menuju ke Bandar untuk menyelesaikan urusan di wilayah jala. Kami berhanti minum sarapan pagi di pasar raya thanto sebelum ke Bandar jala, ketika sedang memandu kereta, saya perhatikan ada sebuah kereta pikap izusu d-max empat pintu dan kereta tersebut terus mengikut kami dari belakang dengan laju.


Saya singgah di bank krung thai, bannangseta untuk mengeluarkan wang, kira-kira 30 minit selepas itu, sebelum meneruskan perjalanan ke Bandar Jala. Kenderaan yang sama mengikut kereta saya dalam jarak yang dekat. Saya cuba memperlahankan kereta untuk memberi peluang kenderaan tersebut memintas. Tetapi kenderaan tersebut tetap mengekori saya dalam jarak yang sangat dekat. Saya terus memandu kereta tiba di kampong tanah putih, ketika inilah kenderaan tersebut mula melepaskan das tembakan kearah saya dan terkena leher saya, saya menundukkan kepala ke setering dan berlanggar dengan kenderaan tersebut menyebabkan kenderaan tersebut terbabas dan terlanggar pokok. Tiba-tiba ada sebuah kereta askar sukarelawan thai, askar tersebut menumbuk orang yang mahu menembak saya tetapi seorang darinya berjaya melarikan diri. Sekarang ini saya menjalani pemeriksaan kesihatan di hospital wilayah jala.



Pihak kerajaan sanggup membantu dengan keadilan, dimana sesiapa yang didapati bersalah akan dikenakan tindakan. Pihak tentera yang menemdak saya itu adalah tentera yang bertanggungjawab di kawasan tempatan di kem 16 tentera diraja, dan seingat saya, sebelum peristiwa itu berlaku, tentera tersebut ada datang ke rumah saya untuk meminta pemuda dalam kampung ini menjalani krusus rancangan jalanan baru di daerah betong, tetapi pada hari tersebut saya ada urusan penting yang perlu diselesaikan, lalu menolak untuk berbincang tentang perkara tersebut.


Pada pemikiran saya pihak tentera tersebut mungkin mengumpan saya pergi ke betong untuk menembak saya disitu, saya meminta keadilan diri dan rakyat semua dan bersimpati terhadap rakyat selama mana tidak menggunakan undang-undang keadilan terhadap rakyat, selama itulah kedamaian rakyat tidak akan dapat diperjuangkan.

No comments: