Friday, May 28, 2010

Bengkel Pendidikan dan Pembangunan Jiwa 27-28 Mei 2010






Pada 27 Mei 2010, seramai 9 orang sukarelawan beserta seorang penasihat AMANI telah turun ke Ma'had Al-Bi'that Ad-Diniah yang turut dikenali sebagai Pondok Haji Harun untuk mengadakan Bengkel Pendidikan dan Pembangunan Jiwa. Program bertujuan untuk menarik minat para pelajar terhadap Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu serta menganalisa tahap penguasaan bahasa mereka supaya modul-modul pendidikan dapat dihasilkan untuk sesi akan datang. Program ini melibatkan lebih kurang 60 orang pelajar yang berumur di antara 12 tahun hingga 17 tahun. Modul program merangkumi analisis kemahiran bertutur,mendengar dan menulis.

Para sukarelawan tiba di Yala pada pukul 2.30 petang dan disambut oleh Panitia Bahasa Inggeris. Modul asal program telah diubahsuai selepas perbincangan dilakukan bersama pihak sekolah. Program dimulakan pada 27 Mei 2010, selepas isyak dengan sesi suai kenal.

Pada 28 Mei 2010, pelbagai program telah diadakan termasuklah drama, choral speaking dan nasyid. Melalui program ini, kami mendapati perlunya ada usaha berterusan bagi membantu meningkatkan keyakinan para pelajar untuk berkomunikasi dengan baik. Kami dapat merasakan bahawa para pelajar ini mempunyai potensi untuk menguasai Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dengan baik seandainya mereka diberi peluang untuk belajar dengan baik. Di sinilah terletaknya tanggungjawab kita selaku jiran terdekat mereka untuk membantu dalam pembangunan pendidikan anak-anak Patani. Program ditutup pada pukul 5 petang oleh Ustaz Salahuddin iaitu salah seorang lembaga pengarah sekolah.

No comments: