Monday, December 30, 2013

Aku Belum Pernah Bertemu Dengan.......... di sini

Aku sudah hampir tiga tahun ke bumi Patani Darussalam.Tembak menembak perkara biasa. Letupan bom juga biasa. Malah hari-hari. Hari-hari adalah pasti ada yang terkorban. Seperti matahari yang mesti terbit. dan manusia pasti mati.

Adalah suatu yang luarbiasa jika tidak ada meletupan atau tembakan. Begitulah kata Prof Ducan Mac Cargo yang banyak turun kelapangan dan menulis buku.

                                                                                                                                                                 
Tapi hal ini aku tidak temui di sini.Di Patani tidak ada.Tidak Aku temui. Juga di Jala. Tidak Aku temui juga.
Oh! di Menara, orang Siam menyebutnya Narathiwat. Di sini juga tidak ada. Aku bertanya juga kepada rakan yang lain. Mereka juga menjawab tidak ada. Tidak pernah. Mereka ini orang Malaysia,tentunya tidak pernah bersua. Aku tanya juga kepada orang Patani sendiri. Dia mulanya tidak memahami istilah  yang Aku gunakan. Memang istilah itu asing baginya. Aku permudahkan maksudnya. Barulah dia mengerti! Oh! dia juga menjawap tidak ada di sini. Tidak pernah jumpa. Di mesjid pun tidak pernah jumpa. Tapi di tempat Aku ramai sekali. Di Mesjid Kapitan Keling selalu ada. Pasti ada. Lealaki dan perempuan.Mereka ada di tengah-tengah bandar, di bank-bank, dalam bas......dan di mana saja.                                                        

Tetapi di bumi para  syuhada ini tidak Aku temui orang miskin di jalanan meminta untuk sesuap nasi.

No comments: