Sunday, January 31, 2010

SEJARAH PATANI

Patani merupakan sebuah negeri Melayu yang merdeka dan berdaulat. Majoriti penduduknya adalah Melayu, beragama Islam dan mengamalkan adat resam Melayu. Pada tahun 1785, Patani telah ditakluki oleh kerajaan Siam. Pada tahun 1902, pemerintahan beraja Melayu Patani telah dihapuskan oleh kerajaan Siam dan digantikan dengan sistem Thesaphiban. Tengku Abdullah Kadir Kamaruddin merupakan Raja Melayu Patani yang terakhir. Baginda telah dipenjarakan kerana menghalang usaha kerajaan Siam untuk menghapuskan sistem pemerintahan beraja Melayu-Islam.

Perjanjian Bangkok 1902 telah mengiktiraf Negeri-Negeri Melayu Utara sebagai naungan Siam. Penjajah British telah mengishtiharkan Negeri-Negeri Melayu Utara sebagai ‘The Siamese Malay State’.


Kerajaan Siam telah memperkenalkan beberapa polisi iaitu :

1. Divide and Rule also known as Divide and Conquer (pecah perintah).

Dasar ini adalah kombinasi strategi politik, ketenteraan dan ekonomi untuk mendapatkan kekuasaan yang padu ke atas mereka yang kurang berkuasa dan menghalang kumpulan itu untuk menjadi berkuasa kerana struktur sistem yang sukar untuk digugat.

2. Asimilasi.

Dasar ini menyebabkan kebudayaan asli masyarakat Melayu hilang dan mencetuskan perubahan sosio masyarakat Melayu Patani. Contohnya bahasa Melayu telah diharamkan penggunaannya dan usaha untuk mengamalkannya telah dilarang secara keras. Kesannya generasi muda secara puratanya tidak tahu lagi untuk bertutur bahasa Melayu.

3. Transmigrasi.

Kerajaan Siam telah membawa masuk orang Siam yang beragama Buddha untuk membuka perkampungan baru di Patani.

4. Rathaniyom.

Dasar ini telah menukar identiti daripada masyarakat berbangsa Melayu kepada Siam.

Perjanjian Bangkok 1909 telah termeterai. Kerajaan Melayu Pattani yang meliputi wilayah Yala dan Narathiwat di Thailand disahkan sebagai jajahan Siam. Padahal kerajaan Melayu Patani tidak diajak berunding dalam perjanjian itu.

1 comment:

AKU YANG ALPA said...

salam.saya nak bertanya adakah benar apa yang saya dapat maklumat ini.saya mendapat maklumat dr sahabat saya yang mengatakan yang keturunan raja pattani ini masih wujud di malaysia ini dan ada yang masih tinggal dikawasan pedu dan johor.dan lagi pewaris hak keizinan masjid yang berada di pattani itu telah kembali kerahmatulah pada tahun 2004 lalu.dan apa yang diceritakan waris tahta kerajaan pattani melarikan diri diatas dengan panglima yang telah dikabarkan telah dibunuh oleh rakan seperguruan sebaliknya telah membantu waris tahta kerajaan pattani keluar dr kekecohan perebutan kuasa tahta kerajaan pattani pada waktu itu ke daerah kedah.dan beliau juga telah menukarkan nama beliau supaya tidak dikenali org lain.dan apa yang disampaikan pada saya gajah putih milik kerajaan raja pattani masih wujud dan tersimpan dalam kurungan raja siam sekarang dan tidak dipertontonkan pada umum mahupun dikalangan istana.dan panglima perang paatani pula yang dikabarkan kepada saya telah menukarkan nama beliau kepada panglima awang dan berkahwin dengan wanita berasal dr kedah dan mendapat anak dan salah seorang anak itu dikenali tok keramat tidak silap saya.dan saya cuba menjejaki tempat itu iaitu di salah satu daerah dikawasan pedu dan ternyata apa yang sisampaikan itu sama dengan cerita dr sahabat saya.boleh en.pastikan?