Thursday, July 22, 2010

SEORANG MATI DI TEMBAK DENGAN SENJATA M16 DI PATTANI


Anggota keluarga Abdul Rahman sedang meratapi kematianya
telah ditembak oleh orang yang tidak dikenail menggunakan kereta
bercermin gelap .. 8 das tembakan menggunakan senjata M16 ketika
Abdul Rahman sedang menunggang basikal .. 3 hari sebelum kejadian
kereta tersebut sering berlegar-legar di hadapan rumah mereka ...
inilah realiti dan tekanan yang dihadapi oleh masyarakat melayu Islam
Pattani yang sentiasa hidup dalam tekanan di negara mereka sendiri

PATTANI - Pada 21/7/2010 jam lebih kurang 6.30 pagi waktu Thai, sebuah kenderaan yang tidak dikenali telah melepaskan beberapa das tembakan ke arah orang awam dengan senjata M16, di Kampung Bukit Lungor, Mukim Bothong, Daerah Nongcik, Wilayah Pattani. Seorang lelaki bernama Abdul Rahman bin Aweaderes, 33 tahun telah mati di tempat kejadian.

Menurut penjelasan ibunya, pada pagi tersebut anaknya pergi ke kedai kopi untuk sarapan pagi dengan menunggang basikal, pada masa anaknya dalam perjalanan pulang ke rumah, tiba-tiba ada sebuah kereta berwarna hitam melepaskan 8 das tembakan dengan senjata M16, menyebabkan Abdul Rahman tersungkur serta terbaring di tempat kejadian dan kereta tersebut terus melintasi di hadapan rumah Abdul Rahman sambil melepaskan 2 das tembakan lagi ke langit, seolah-olah memberi amaran serta ugutan. Kereta tersebut telah memecut lari melalui jalanraya Pattani-Hadyai.

Abdul Rahman berkerja sebagai tukang rumah, mempunyai seorang isteri dan anak 4 orang anak. Tiga daripada 4 orang anaknya masih bersekolah. Sebelum berlaku peristiwa tersebut, menurut kata ibunya, Abdul Rahman pernah dipanggil oleh pehak tentera melalui ketua kampong dan sering kali pihak tentera membuat kepungan di sekeliling rumahnya. Tentera tidak dapat menemui Abdul Rahaman sebab ia keluar bekerja. Sebelum kejadian ini berlaku dalam 2 atau 3 hari sudah, terdapat sebuah kenderaan bercermin gelap sering terulang-alik di hadapan rumah Abdul Rahman.












No comments: