Tuesday, February 28, 2017

Pengalaman Di Hujung Selatan Negara Gajah Putih

As salam dari Malaysia untuk saudara-saudara di Hujung Selatan

Salam sejahtera kepada Editor Deepsouthwatch.org dan rakan-rakan d negara yang pernah dikenali sebagai Patani Darussalam. Terus terang saya katakan tidak mengenali Patani.Setelah membaca artikel dalam DeepSouthwatch.org dan  buku-buku oleh pengarang Melayu dan Inggeris seperti Dr.Zamberi dan Prof Dr. Duncan Mc Cargo barulah jelas wajah PataniDarussalam. 

Saya kemudiannya  menghubungi NGO yang aktif membantu rakyat Patani yang dirundung duka.NGO itu dikenali sebagai Aman Patani. Kumpulan ini banyak membantu rakyat Patani dari segi pendidikan terutamanya membangunkan bahasa Melayu.Aman Patani sering menghulurkan bantuan kepada rumah anak yatim di Jala dan Patani. Wang ini disumbangkan oleh rakyat Malaysia melalui tabung yang diletakkan di kedai makan orang Patani.

Saya seperti orang Malaysia yang lain tidak begitu tahu keadaan yang berlaku di Hujung Selatan.Negara Gajah Putih . Surat khabar di Malaysia tidak banyak memuatkan berita keadaan ataupun pergolakan yang berlaku di Hujung Selatan.

Saya baru mengenali rakan-rkan di Deepsouthwatch.org seperti Ramadon Ranjor, Areeda, Ayub Pathan dan beberapa orang lagi. Sayang sekali mereka ini tidak menulis dalam bahasa Melayu. Saya fikir keadaan ini berlaku kerana dasar Siamisasi dan Rathanayom yang dipaksakan  oleh kerajaan Thai terhadap umat Melayu warga Thailand. Demikian juga dengan dasar pendidikan di Thailand yang tidak berminat memberikan ruangan untuk pengajaran bahasa Melayu. Jadi tidak hairan lahirnya generasi Melayu di Thailand yang tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu

Oleh Tun Sri Lanang Al Filfilan
Dipetik daripada Deepsouthwatch.org/ms/node/9433