Friday, January 4, 2013

Rejim Thai Hendak Hapuskan Sekolah Tadika

Pihak Jabatan Kawasan 12 dalam seminarnya baru-baru telah membuat polisi baru berhubung dengan pendidikan di lima wilayah di Ujung Selatan.Dalam seminar itu tadika akan dihapuskan.Semua murid akan belajar di sekolah kerajaan. Persekolahannya hanya 5 kali seminggu. Sekarang ini murid-murid belajar pendidikan Islam dan Bahasa Melayu pada hari Sabtu dan Ahad di Sekolah Tadika.

Dahulunya di kenali sebagai sekolah Melayu yang didirikan oleh umat Islam pada tahun 1950 di 5 wilayah jajaham Siam.Mulai tahun 1970 ianya dikenali dengan nama Sekolah Tadika.

Tindakan rejim Bangkok ini telah mencetuskan api kemarahan umat Islam di 5 wilayah Ujung Selatan.

Di Narathiwat beberapa buah sekolah telah membuat surat edaran membantah polisi ini. Semua surat ini telah diedar kepada penduduk kampung. Sementara itu pula puluhan buku yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendidikan telah dibakar di Patani.

Pihak Yayasan Pusat Penyelarasan Tadika Wilayah Sempadan(PERKASA) dan Majlis Agama Islam 5 wilayah(PERMAI) membantah keras dan menolak terus polisi ala Phibul Songgram ini.
Adalah difahamkan pihak tentera(S.O.B.T) juga tidak bersetuju dengan polisi baru ini. Pihak PERKASA dijangka akan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung dengan isu ini.

No comments: